top of page

Använd biblioteken! :) Cineasterna - se film med eleverna på distans

Jag vill tipsa om sidan https://www.cineasterna.com/. Här kan du och dina elever streama film, förutsatt att ni har ett bibliotekskort. Cineasterna är alltså "bibliotekens digitala filmkanal" (skriver de själva). Vad jag förstår så är de flesta biblioteken i Sverige kopplat till detta.


Du (och dina elever) loggar enkelt in via hemsidan med hjälp av personnummer/bibliotekskort och pinkod. På det här sättet kan du och dina elever enkelt titta på samma film tillsammans trots att vi har distansundervisning och inte befinner oss på samma plats.


Mitt skolbibliotek är kopplat till HelGe-biblioteken. Detta är fantastiskt i dagsläget för det gör att jag kan utnyttja biblioteken även nu när vi ska ha distansundervisning. Via hemsidan kan eleverna gå in och låna E-böcker och E-ljudböcker. Detta innebär att alla i klassen kan läsa samma bok utan att besöka ett fysiskt bibliotek. Vi kommer snart börja med Epik i Svenska 3 och då kommer eleverna få låna Doktor Glas och läsa på lektionstid. Tack biblioteken för att ni har digitaliserat så mycket vilket gör allt detta möjligt! :)


13 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Google Earth Pro

Mina elever jobbar just nu med ett projekt om English Speaking Countries. De använder www.ticket.se, www.booking.com och Google Earth Pro...

留言


bottom of page