top of page

Flipgrid

Hej


Jag har den här terminen börjat använda mig av https://info.flipgrid.com/ i flera olika kurser. Det är ett program där eleverna enkelt spelar in sig själva.


Det är ett väldigt enkelt program där du som lärare skapar klassrum/kursrum åt dina elever. I klassrummen skapar du sedan uppgifter. Uppgifterna är att eleverna ska göra videos. Du har en mängd olika alternativ. Du kan:

- anpassa hur lång videon ska vara

- länka till andra klipp

- göra så att eleverna ser varandras videos, eller göra så att det enbart är du som lärare som ser filmerna.

- göra så att eleverna kan filma videos som svar på varandras videos

- göra så att det syns hur många "Views" en video har fått

- göra så att man kan "Gilla" andras videos

- ge feedback på videos

Och mycket mer.


Eleverna spelar in med datorns webbkamera och mikrofon. De kan klippa och redigera videon direkt i programmet. De kan också infoga smileys och andra roliga saker. De kan också länka till annat och lägga in text och mycket annat.


Man kan även dela och göra videos "public" så att de är sökbara för alla i världen, man kan givetvis även söka och hitta andra, lite likt YouTube.


Ett exempel på hur jag använder Flipgrid just nu:

Jag har fått en ny klass i kursen Engelska 5. Jag låter varje elev spela in en video där hen berättar om sig själv på engelska. Som ett personligt brev fast en muntlig presentation. På det sättet hör jag elevens muntliga engelska. Jag låter det vara med i screening processen. Eleverna skriver ett personligt brev samt gör läs-och hörförståelseprov. Det känns naturligt att äntligen få till även en muntlig del i den processen. Jag upplever att många elever tycker att detta är väldigt roligt. Jag har ganska svårt för att lära mig nya namn, men det har gått ganska snabbt med den här klassen och jag tror att filmerna är en anledning till det. Det känns också som att jag har fått en personlig stund med varje elev. Detta är absolut något jag tänker fortsätta med!


I det centrala innehållet för engelska 7 står det:

Produktion och interaktion

"Strategier och modern teknik för att medverka i, leda och dokumentera samtal och skriftlig kommunikation i olika medier, till exempel i arbetsprocesser och förhandlingssituationer med anknytning till samhälls- och arbetslivet. "


Jag låter mina elever muntligt analysera tal och spela in deras analyser i Flipgrid.

Hittills upplever jag att arbetet i Flipgrid är väldigt positivt :) Ja

g hoppas att du också kommer ha användning av det.


Ta hand om dig! :)

Rebekka





13 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Google Earth Pro

Mina elever jobbar just nu med ett projekt om English Speaking Countries. De använder www.ticket.se, www.booking.com och Google Earth Pro...

Comments


bottom of page