top of page

Avslutning

Idag har jag och min kollega haft avslutning med vår mentorsklass. Det är alltid fint att träffa sin klass innan sommaren och önska glad sommar. Vi kommer träffa klassen imorgon igen men det är i kyrkan och vi kommer inte vara ensamma med klassen. Vi ville därför göra något roligt tillsammans. Det vi gjorde vara att jag och min kollega förberedde en tipspromenad. Vi ställde 7 frågor och alla frågor hade tre olika alternativ. Det handlade om att gissa vem av de tre personerna i klassen som var t.ex. snabbast. Det är 21 elever i klassen och vi gjorde så att alla i klassen stod med som ett svarsalternativ en gång. 21 elever i klassen, tre svarsalternativ per fråga. 21/3 = 7 frågor


Vi hade tur med vädret och satte upp tipspromenaden i vår park. Det blev en härlig och skön promenad i solen :) Efter tipspromenaden, där eleverna har gissat svaren, gick vi tillbaka till klassrummet. I klassrummet gjorde vi 7 olika grenar som var baserade på tipspromenaden. Det var de tre som stod som svarsalternativ som tävlade. Se nedan:


Vem är en sångfågel?

De tävlande eleverna får 5 mariekex var. De ska äta alla och sedan vissla. Den som visslar först vinner.

Vem är störst i käften?

Jag gillar inte formuleringen men... ja... De tävlande eleverna ska få in så många marshmallows som möjligt i munnen. De får inte svälja. De som får in flest på 90 sekunder vinner.

Vem har störst?

De tävlande eleverna får varsitt HubbaBubba-tuggummi. Den som blåser störst bubbla efter 1 minut vinner.

Vem är snabbast? De tävlande eleverna får olika ledtrådar till tre olika kändisar. Den som gissar rätt kändis först/snabbast vinner.

Vem suger bäst?

De tävlande eleverna ska flytta M&M's från en tallrik till en annan med hjälp av ett sugrör. De ska alltså "suga upp" ett M&M med ett sugrör, gå till ett annat bord och släppa ner kulan på en tallrik. Den som har flyttat 10 M&M's först vinner.

Vem är nästa Picasso?

De tävlande eleverna får se en bild. De tar sedan på sig en ögonbindel och ska rita av bilden på whiteboarden. Den som har ritat mest likt bilden vinner.

Vem är pricksäkrast?

De tävlande eleverna håller i ett snöre bakom ryggen. I slutet av snöret sitter en penna fastknuten. Eleverna ska doppa pennan i en PET-flaska. Den som är först med att få ner och upp hela pennan vinner.


Det var väldigt uppskattat och det var riktigt roligt att se hur klassen hejade på och skrattade. Efter leken så åt vi glass och pratade om sommaren. Tyvärr så hade det blivit lite fel så vi hade laktosfri glass och inte mjölkfri, vilket gjorde att alla inte kunde äta glassen :( Det är många som tror att mjölkprotein och laktos är samma sak så det är väldigt lätt att det blir fel. Men vi hade trevligt ändå :)


Nu sitter jag här på jobbet och har inte bestämt vad jag ska börja med. Lektionerna är slut, allting är rättat och betygen är satta. Det är snart dags för mig att börja göra en mer detaljerad utvärdering av momenten i mina kurser, hur har det gått och vad kan jag förbättra... Men inte än... Först en liten stund av glädje för mina elever som börjar sitt sista sommarlov imorgon.


Ta hand om dig,

Rebekka

21 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Google Earth Pro

Mina elever jobbar just nu med ett projekt om English Speaking Countries. De använder www.ticket.se, www.booking.com och Google Earth Pro...

תגובות


bottom of page