top of page

Minecraft Educational Edition

Uppdaterat: 9 aug. 2019


Allt började på en GETT-mässa för 3 år sedan. Jag såg en kvinna föreläsa om en ny produkt som Microsoft köpt upp - Minecraft Educational Edition. När jag läste i programmet att någon skulle prata om spelet blev jag intresserad och gick för att lyssna. Jag blev dock besviken och kände mig nästan frustrerad. De pratade om hur de använder programmet i de lägra åldrarna och hur det kunde användas i historia och naturkunskap. Jag kände då direkt att det inte var något för mig...


Men av någon konstig anledning kunde jag inte släppa tanken på att få in spelet i min undervisning. Jag kände mig efter ett tag tvungen att försöka hitta ett sätt för mig att använda det. Men, tänkte jag, först måste jag själv lära mig att spela och se vad spelet är! Jag fick hjälp av min IT-support och var igång. Det var ganska enkelt att lära sig, det var svårare att komma på en idé. Men sen tänkte jag, man kan ju göra i stort sett vad som helst i engelska, så länge man använder det språket. Jag hade plötsligt bestämt mig för att det var ett projekt i engelska som jag skulle hitta på. Jag satte mig och läste igenom ämnesplaner, kursplanet, centralt innehåll och kunskapskrav. Jag hade bestämt för mig att prova projektet i min mentorsklass som läser SA-programet. Jag läste noga igenom programmål och examensmål. Jag kände att jag hade en enorm tur för ett projekt blev helt plötsligt klart och tydligt för mig. De ska få bygga ett eget samhälle i minecraft! Jag började direkt att tänka, planera och sortera tankar och idéer. Sen föddes projektet:


A piece of land

Det baserades på en story. Det har skett en fruktansvärt olycka på jorden och befolkningen var tvungen att evakueras till andra planeter, men ett rykte började spridas om att det fanns en ny, intakt kontinent. De delades in i grupper och varje grupp fick A Piece of land på den nya kontinenten. På den tilldelade landytan skulle de bygga upp ett samhälle som skulle vara hållbart och inneålla allt sådant som är viktigt för ett samhälle. De fick bland annat bestämma lagar, social status, vilka viktiga jobb ska finnas, hur ska de få el osv. Det hela gjordes till en tävling - i slutet skulle de rösta på vilket samhälle de skulle vilja bo i (man fick inte rösta på sin egen). De hade massor av små uppgifter, de skulle bland annat sätta upp skyltar i spelet där de förklarade allt de gjorde, vilka byggnader som de byggt osv. De skulle också skriva loggbok. De fick hela tiden träna sitt språk. Är ni intresserade av detta projekt kan ni hitta allt material här: https://education.minecraft.net/class-resources/lessons/ (sök "A piece of land). Ni kan också se genomgången på youtube - https://youtu.be/nebkTxNAj_Q.


Projektet var mycket lyckat. Jag började tänka vidare, hur kan jag använda Minecraft i kurserna i svenska? Jag hade en ganska tydlig idé om hur jag kan använda spelet i svenska 2. Men jag har inte den kursen i år. Hur ska jag kunna använda den i svenska 1? En tid kändes det lite hopplöst. Jag ville så gärna men kunde inte komma på hur jag ska kunna hitta något seriöst. Sen. En idé som väckte något inom mig till liv. Ett litteraturprojekt! Jag satte mig och läste noga igenom kursinnehåll och kunskapskrav och kände DET ÄR MÖJLIGT!


Ett litteraturprojekt - Hur fantastisk är din värld?

Klassen delades in i tre grupper. Varje grupp fick en roman/romanserie. Harry Potter, Hungerspelen, Hobbit. De fick en introduktion till genren fantasy och genren science fiction. Frågorna som jag vill besvara med det här projektet är "Kan man på något sätt få elever, som påstår att de aldrig läst en bok, att bli intresserad av litteratur och i att bearbeta litteratur?". Uppgiften var att läsa utdrag ur böckerna, välja tre platser och bygga upp dessa platser i spelet, i kronologisk ordning. De skulle sätta uppskyltar runt byggnaderna, innan byggnaderna och i byggnaderna där de beskriver händelseförlopp, stämning, karaktärerna som är där och hur de känner sig osv. De skulle även välja en karaktär, enskilt, och bygga upp hens drömhus i spelet och skriva varför de har byggt som de byggt, varför hen tror att karaktären skulle vilja bo där och ha de där sakerna osv. De skulle också bygga upp en "poetisk" plats där de skriver dikter, av andra och av dem själva, som de tycker passar till berättelsen och till karaktärerna i den. I det här projektet använder de måna berättartekniska och stilistiska begrepp. En sak som är viktigt att veta är att jag och mina elever jobbat mycket med litteratur och poesi, lyrik under flera veckor innan det här projektet. Är ni intresserade av detta projekt kan ni hitta allt material här: https://education.minecraft.net/class-resources/lessons/ (sök "Fantastisk värld - litteratur")


Varför Minecraft?

Jag tycker att spelet har många fördelar. Eleverna blir engagerade på ett helt annat sätt. De tycker att det är roligt och de vill att lektionen ska börja tidigare och inte ta slut. De har möjlighet att vara så kreativa som de bara kan och utmana sig själva. De får träna på samarbete (om de gör grupprojekt) och att kommunicera. Det blir väldigt tydligt vad de har lärt sig. Det blir tydligt hur de tänker. Det är som att de släpper in dig i sin värld.

Det är dock enormt viktigt att du verkligen tänker igenom vad du ska göra med din klass, att du har en tydlig plan och att du gör det tydligt för dig själv, andra och dina elever vad det är de ska göra och VARFÖR. Vad är det ni ska uppnå? Vad är det de ska träna på? Vad är det de ska lära sig? Tänk på syfte och mål. Titta igenom kursplaner osv för att konkret visa hur du tänker. Se till at du kan "back it up".


Tvekar du? Fråga då dig själv detta:

Om en bild säger tusen ord, hur mycket säger då en värld i Minecraft?


Vill du prova men tycker att det är läskigt? Jag förstår det, I have been there! Men, jag har gjort filmer som jag har laddat upp på min youtube-kanal Rebekkas Hjärnkontor där jag visar steg för steg hur man gör.


Lycka till! Rebekka


8 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Google Earth Pro

Mina elever jobbar just nu med ett projekt om English Speaking Countries. De använder www.ticket.se, www.booking.com och Google Earth Pro...

Commentaires


bottom of page