top of page

SETT dag 1

Jag har gått och väntat på den här dagen i flera månader. Äntligen har jag och några kollegor åkt ner till SETT. Jag känner en otrolig tacksamhet över att jag får åka hit till Stockholm och gå på SETT-mässan alla tre dagar. Jag sitter just nu på hotellrummet och är väldigt trött efter en väldigt intensiv dag. Det har varit en otroligt givande dag. Jag har lyckats gå på fyra föreläsningar. Jag tänker bara skriva en väldigt kort kommentar om de fyra föreläsningarna innan jag snart går och lägger mig. Efter dessa dagar kommer jag sätta mig och skriva ner tankar och reflektioner.


Den första föreläsningen: Helt ärligt så var det en riktigt dålig föreläsning. Föreläsaren skulle säkert kunna vara en bra föreläsare pga bra kontakt med åhörarna. Innehållet var inte anpassat eller lämpligt. Jag tänker inte säga något mer av respekt för föreläsaren.


Den andra föreläsningen: #skolDigiplan - En nationell handlingsplan för digitalisering av skolväsendet. Det var en väldigt bra och givande föreläsning. Jag anser att ämnet är otroligt viktigt. Regeringen och den nya läroplanen säger tydligt att vi ska få in digitaliseringen i skolan så att den blir en naturlig del i undervisningen. Föreläsaren här pratade om hur det ska gå till, alltså en handlingsplan. Hon gav många bra exempel på hur läget ser ut idag. Hon pratade också mycket om ansvar. Jag känner att detta verkligen är något som jag kommer ta till mig och jobba mer med. Mycket intressant!


Den tredje föreläsningen: Källkritiskt förhållningssätt i en digital lärmiljö. Som de allra flesta föreläsningar som tar upp ämnet källkritik gav den här föreläsningen mig ett obehag. Hon som föreläste var otroligt duktig och tydlig. Hon var helt enkelt jättebra. Det är ämnet som är så obehagligt. Hon tog upp så otroligt viktiga saker som algoritmer och databaser. Att allt vi gör sparas. Hon tog upp flera exempel från Kina där invånarna får olika poäng beroende på hur deras liv på internet ser ut. Ja, detta är verkligen något som jag känner att jag måste göra en djupdykning i. JÄTTEVIKTIGT men också obehagligt :( BRA föreläsning


Den fjärde föreläsningen: Arbeta inkluderande med digitala verktyg. Den här föreläsningen visste jag direkt när jag såg programmet (gissar att det var 2 månader sedan den första versionen kom...) att jag ville gå på. Jag har läst två av Patricia Diaz böcker - vilket märks eftersom att hon har inspirerat mig otroligt mycket. Jag blev därför otroligt uppspelt av att faktiskt få gå och lyssna på henne! Och föreläsningen blev inte en besvikelse :) Föreläsningarna är i ca 45 minuter men jag hade gärna haft två timmar med henne så att hon kunde gå in på fler saker, ge fler exempel, utveckla ännu mer. Jag vill ha mer :) Men jag är ändå tacksam över att ha fått lyssna på henne. En viktig sak att nämna är att det inte bara var Diaz som föreläste, hon gjorde det tillsammans med Jonna Lundin. Lundin var också mycket skicklig. Så, väldigt bra föreläsning :)


Jag känner mig väldigt nöjd med dagen. Besvikelsen efter den första föreläsningen gick snabbt över. imorgon har jag bokat in fler föreläsningar och den första börjar redan 10.00. Med tanke på att klockan är 23.12 just nu så är det dags för mig att avrunda och gå och lägga mig. Jag hoppas att ni ursäktar språk och otydligt innehåll i dagens inlägg pga. den sena timmen :)


God natt,

Rebekka

3 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Google Earth Pro

Mina elever jobbar just nu med ett projekt om English Speaking Countries. De använder www.ticket.se, www.booking.com och Google Earth Pro...

Comments


bottom of page