top of page

SETT dag 2

Efter en god hotellfrukost och en promenad i blåsvädret så var jag tillbaka på kistamässan för dag två på SETT. Det började likadant som igår, folk var glada och värdarna var ivriga :) Jag lyckades gå på 5 föreläsningar idag.


Den första föreläsningen: Presentationslyftet - hur vi blir (ännu) bättre på att nå ut. Micke Hermansson. Han hade även med sig sin dotter och jag tycker egentligen att det inte är mer än rätt att även hennes namn ska stå med. Men det gör det inte och jag minns det tyvärr inte heller :( Föreläsningen handlade självklart om presentationer. Micke är en otroligt bra talare så det är inte konstigt att man inspireras och ser upp till honom. Mycket av det han sa är dock (antagligen/förhoppningsvis) inte nytt eller främmande för en gymnasielärare som undervisar i Svenska. Temat för den här föreläsningen var nämligen Retorik, även om just det ordet inte stod någonstans. Han gav många konkreta tips på hur man ska vara och tala när man håller ett föredrag. Det var tips som att: Le, ha inte massor av text på varje slide i PowerPointen, stå inte och göm dig bakom något, prata högt så att alla hör dig osv... Jag tycker att föreläsningen var bra och att den är viktig/nyttig för många att gå på.


Den andra föreläsningen: Framtidens tillgängliga skola ur olika perspektiv. Margareta Liljeqvist, Dögg Gunnarsdottir och Caroline Lindfors. Det här passade inte riktigt mig. Det var mycket som jag inte håller med om, exempelvis att vi ska ha flexibla scheman så att lektioner kan börja och sluta olika beroende på hur veckan ser ut. Det går lite emot det jag tror på - att elever behöver struktur och trygghet (de ska veta när en lektion startar och slutar). Det fanns dock en sak som jag reagerade på och det var att de hade en IT-klubb på deras skola. IT-klubben hade elever som gjorde olika saker, t.ex. hade teachmeets! Vilken spännande idé! :) Det är något som jag tar med mig och som jag ska prata med mina kollegor om.


Den tredje föreläsningen: Visualisera mera! Pål Sundkvist. Den här föreläsningen tyckte jag om! Den var väldigt givande och intressant. Det som den handlade om var att man kan säga så mycket med bara bilder och att även bilder är ett språk. Han gav ett exempel på en ”bruksanvisning” som man får med när man har köpt något från Ikea som ska byggas ihop. Där är det bara bilder och ingen text. Vi ser på bilderna vad det är vi ska göra. När jag tänker på det här nu i efterhand så känner jag att detta är något jag vill ta med och klura på. Jag undervisar i svenska och engelska och jobbar därför mycket med texter. Kan jag på något vis använda det här tänket? Bilder är viktigt. Bilder är ett språk. Spännande :)


Den fjärde föreläsningen: Källkritik och upphovsrätt i skapande processer. Josef Sahlin. En mycket bra och inspirerande föreläsning! Det som dessutom är bra är att han har lagt upp sin presentation på sin hemsida! Så gå till www.josefsahlin.se/sett19 för att se hans presentation. Han väckte många idéer. Så många att det bara snurrar i mitt huvud :) Hans stora poäng är att man ska ta elevernas verk på allvar. Att elevernas verk är viktiga och ”på allvar”. Han uppmanar också till att källkritik och upphovsrätt inte ska vara något separat projekt/moment som man lyfter upp en gång i en vecka. Källkritik och upphovsrätt ska finnas med hela tiden. Man Kan göra olika moment där eleverna lär sig att även dem är en källa, kan de ljuga på internet så kan andra också göra det. Han gav flera exempel på projekt han har gjort. Jag kommer definitivt ta med mig det här och göra något av det. Det känns jätteroligt och spännande och egentligen så vill jag sätta mig ner nu på en gång och planera :)


Den femte föreläsningen: Digitaliseringens dialektala - den uppkopplade hjärnans utmaningar. Elias Granath. Wow, Han vågade! Han vågade ställa sig på en scen framför flera hundra åhörare, på SETT-mässan och prata om digitaliseringens mörka sida. Han vågade ställa sig och prata om att det kan vara dåligt med internet, dator och mobil i skolan. Han vågade - och han gjorde det bra! Jag vet och jag är helt säker på att den här föreläsningen skulle uppskattas av MÅNGA och att alla lärare borde lyssna på den. JA, jag är för digitalisering. JA, jag är för att eleverna ska ha en egen dator. JA, jag är för att vi ska använda datorer och internet till stor del i undervisningen. Bara för att jag är för detta betyder inte det att jag inte ser några nackdelar. Det är så uppdelat, man ska antingen vara helt FÖR digitaliseringen eller helt EMOT den. Antingen eller. Men det är så mycket mer komplicerat! Jag är FÖR men jag ser flera nackdelar och jag anser att det är otroligt viktigt att ta upp och lyfta fram nackdelarna och faktiskt erkänna att de finns där. För det är när vi erkänner att de finns som vi kan prata och komma fram till lösningar. Elias tar skickligt upp vissa nackdelar och ger också konkreta och tydliga tips på vad vi kan göra. Jag tar med mig mycket av det han sagt och jag kommer inte släppa det. Jag är relativt säker på att jag kommer skriva ett blogginlägg som enbart kommer handla om detta vid ett senare tillfälle.


Det har varit en intensiv men väldigt givande dag :) Det finns dock en sak som jag vill nämna innan jag avslutar det här. Under en föreläsning var det MÅNGA som reste sig upp och gick vid olika tillfällen. Jag skulle gissa på att det var runt 50 personer sammanlagt som rest sig och gått. HUR kan man göra detta? Vi är lärare. Vi borde veta bättre. Det handlar om respekt, tycker jag. Om en elev skulle resa sig och gå mitt under en genomgång så skulle jag reagera och kanske ta illa upp. Tänk om du varit så otroligt modig att du har ställt dig och hållit en föreläsning och att folk reser sig upp och går. Hur skulle du känna då? Jag skulle bli otroligt ledsen om det var jag. Så gör man inte! Otroligt respektlöst och oförskämt. Men det är bara min personliga åsikt.


Ett stort tack till alla föreläsare idag - ni gör ett fantastiskt jobb bara genom att våga ställa upp och dela med er :)


God natt

Rebekka


17 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Google Earth Pro

Mina elever jobbar just nu med ett projekt om English Speaking Countries. De använder www.ticket.se, www.booking.com och Google Earth Pro...

Comentários


bottom of page