top of page

SETT dag 3

I efterhand känner jag att det var ett smart val att stanna och vara på SETT även den tredje och sista dagen. Jag var bara på en föreläsning, men jag gick och besökte montrar och nätverkade. De två tidigare dagarna gick jag på så många föreläsningar att jag knappt hann gå runt på mässan.


Det var många montrar som handlade om förskolan, läroplattformar och annat som inte är relevant för mig eftersom att jag varken jobbar på förskola eller har "makten" att bestämma eller avgöra vilken lärplattform min skola ska använda. Jag hade dock tid till att titta på olika läromedel, hjälpmedel och annan teknisk utrustning (t.ex. ljudutjämnare).


Föreläsningen: Att utforska sin yttre och inre värld. Fredrik Sandström.

Det som var intressant var att Sandström tog upp att svenska faktiskt är ett färdighetsämne. Man lär sig att artikulera, böja ord, läsa, skriva (som även tränar finmotorik) och hur man refererar. Sandström tog också upp att det är viktigt att man tänker på VEM mina elever skriver till. Skriver de en text till sig själv, till klassen eller till omvärlden?


Vidare tog han upp att det är viktigt att tänka på inkluderande lärmiljöer. 1 Fysisk lärmiljö, t.ex. klassrum och matsal. 2. Pedagogisk lärmiljö, t.ex. arbetssätt, struktur och bildstöd. 3. Psykosocial lärmiljö, t.ex. bemötande och värdegrund. Mycket av det han sa var en repetition av vad man får lära sig på lärarutbildningen, men det är alltid bra att repetera. Jag fick också med mig några tips på böcker.


Den sista dagen på mässan var helt klart den lugnaste. De tidigare dagarna var lite stressiga eftersom jag ville hinna med att se mycket men också gå på så många föreläsningar som möjligt. Jag är mycket nöjd och tacksam över att jag fick den här chansen. Tack alla utställare och föreläsare! Och tack till mitt jobb som gav mig den här upplevelsen.


Jag kommer skriva mer om vad jag fick lära mig på SETT osv. vid ett senare tillfälle :)


Ta hand om er.

Rebekka

4 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Google Earth Pro

Mina elever jobbar just nu med ett projekt om English Speaking Countries. De använder www.ticket.se, www.booking.com och Google Earth Pro...

Commentaires


bottom of page