top of page

Skärminspelning



Jag vill ta en liten stund och prata lite om skärminspelningar.


Vad är en skärminspelning? En skärminspelning är när du spelar in bildskärmen och din röst. Du gör alltså en film/video där man ser din datorskärm och hör det som är runt omkring (t.ex. din röst).


Hur gör man? Det finns många olika program, några är gratis och några kostar pengar. Ett av de populäraste verktygen är https://screencast-o-matic.com/, det finns en version som är gratis och två versioner som kostar pengar. Screencast-o-matic har många bra och roliga funktioner. En nackdel är dock att du måste ha den dyraste versionen (ca 40 kr i månaden) om du vill kunna göra videos som är längre än 15 minuter. Jag använder Microsoft Office 365 PowerPoints skärminspelningsfunktion och tycker att den fungerar alldeles utmärkt. Funktionen är gratis. Du öppnar en tom PowerPoint, klickar på ”infoga” och sen längst till höger ser du ”skärminspelning”. När du sedan har spelat in din film så kommer filmen läggas in på den första bilden i PowerPointen. Högerklicka då på filmen och välj ”spara media som”. Om filmen behöver redigeras gör jag sedan det i VideoPad. Jag tror att en skärminspelning i PowerPoint kan vara hur lång som helst – jag har gjort en video som blev över 1 ½ timme.

Vad använder jag det till? Man kan använda detta till väldigt mycket! Du kan också låta dina elever använda verktyget. Nedan berättar jag om några tips på hur man kan använda skärminspelningar i undervisningen:


- Flippat klassrum (JAG) Jag kan spela in egna filmer, eller spela in mina egna genomgångar och sedan lägga ut dem på Youtube. Man kan självklart dela filmerna på andra sätt om man vill det (t.ex. ”dela” i office 365). Eleverna får sedan i uppgift att se filmen före lektionen. På det viset är eleverna förberedda och har en förförståelse när de kommer till lektionen.


- Spela in genomgångar (JAG)

Detta är bra ifall det är någon elev som vill repetera, varit sjuk eller som inte hängde med under lektionen. Eleverna kan med hjälp av mina skärminspelningar se mina genomgångar hur många gånger de vill/behöver.


- Feedback (JAG) Istället för att skriva feedback eller omdömen så kan jag spela in min röst. Ett exempel: Jag kan öppna en uppsats i word och göra en skärminspelning där jag går igenom texten, berättar, visar och kommenterar. Jag upplever att eleverna tar till sig feedback bättre när jag ger dem muntlig feedback + att de känner att det blir mer personligt.


- Egna ”muntliga anteckningar” i mina PowerPoints (ELEVERNA)

När eleverna pluggar kan de öppna min PowerPoint och göra en skärminspelning där de spelar in sig själva, sina ”anteckningar” och kommentarer. De kan sedan plugga genom att titta på filmen.


- Egna läxförhör i Edpuzzle (ELEVERNA)

Om en elev tycker om muntliga prov, och att plugga inför prov genom att testa sig själv, så kan eleven lägga in filmerna i Edpuzzle och göra egna läxförhör (det behövs dock ett lärarkonto).


- Spela in texter – öva på läsning (ELEVERNA)

Eleverna kan spela in texter med hjälp av skärminspelaren och word. De kan spela in en film där de läser upp texten från ett Word dokument. På detta sätt tränar de att läsa och att läsa högt.


- Plugga (ELEVERNA) Plugga med hjälp av skärminspelningar, gör filmer och repetera


- Inlämningsuppgift och redovisning (ELEVERNA)

Eleven kan göra en skärminspelning som en inlämningsuppgift eller som en alternativ redovisningsform. Det kan vara ett bra alternativ till en skriftlig uppgift eller ett alternativ till att stå framför en hel klass och ha en muntlig redovisning.


Ta hand om er :)

Rebekka

9 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Google Earth Pro

Mina elever jobbar just nu med ett projekt om English Speaking Countries. De använder www.ticket.se, www.booking.com och Google Earth Pro...

Comments


bottom of page